Cele mai recente articole Diverse Tehnici si materiale arta

Pigmenti in pictura – tipuri de galben14 min read

Oct 27, 2022 9 min

Pigmenti in pictura – tipuri de galben14 min read

Reading Time: 9 minutes

Nu exista alta culoare care sa incapsuleze atat de multe sentimente de caldura, energie si pozitivitate precum o face galbenul. Acel emoji galben zambitor, pe care il stim cu totii, este un simbol al fericirii si multumirii in prezent, insa si in trecut galbenul a avut o simbolistica importanta si interesanta.

tipuri de galben in pictura

Importanta pigmenului galben in trecut

Galbenul a fost una dintre primele culori folosite in arta. Pigmentul de pamant ocru era o resursa naturala accesbila pe scara larga, folosita din perioadele preistorice, inca de acum 300.000 de ani, pentru a grava peretii pesterilor si pentru a picta ceramica.

Mineralul oxid de fier hidratat cu nuante aurii este format din siliciu si argila sau creta si a fost descoperit in multe situri arheologice. Descoperiri recente arata ca experimentarea cu pigmenul galben dateaza chiar mai departe de picturile rupestre neolitice, mergand pana la arta corporala din Zambia.

pigment galben

Aceasta descoperire indica faptul ca oamenii macinau in mod constient pigmentii de ocru in scopuri artistice. Exemplele ulterioare arata ca vibratia galbenului a fost pastrata remarcabil de intacta, cum ar fi in desenele de animale vechi de 20.000 de ani din pesterile din Lascaux din sud-vestul Frantei. Poate ca atunci, galbenul nu a fost folosit doar din cauza accesibilitatii sale, ci pentru vitalitatea si longevitatea sa.

Soarele si floarea-soarelui

Simbolistica pigmentului galben a evoluat semnificativ atunci cand stralucirea si caldura sa au devenit o reprezentare pentru zeii soarelui, care erau esentiali pentru multe religii antice.

Galbenul si aurul au fost folosite pentru a personifica stralucirea soarelui (o emblema a intelepciunii) si puterea datorita fortei sale eterne de viata. In mitologia greaca antica, zeul soarelui, Helios, este infatisat intr-o haina galbena calare pe un car de aur. In traditia egipteana, zeul soarelui Re si alti regi, precum regina Nefertiti, au fost reprezentati prin galben pe morminte. Culoarea a fost, de asemenea, folosita pentru a infrumuseta decoratiuni pentru regi si zei atunci cand aurul nu era disponibil.

sunflower van gogh

Mai recent, galbenul este asociat, in special, cu flori precum narcisele si floarea-soarelului. Galbenul a devenit culoarea preferata a lui Vincent Van Gogh si apare intr-una dintre cele mai faimoase picturi ale sale, Sunflowers. Cele mai multe picturi ale lui Van Gogh au fost realizate in Arles, Franta, in perioada 1888-1889, folosind doar trei nuante diferite de galben: ocru, cadmium si crom.

Pentru artist, floarea-soarelui reprezinta recunostinta. Intr-o scrisoare catre fratele sau, el scria: “Soarele ma orbeste si mi se urca in cap, un soare, o lumina pe care nu o pot numi decat galben, galben de sulf, galben lamaie, galben auriu. Cat de frumos este galbenul!” “Perioada galbena” a lui Van Gogh surprinde sensibilitatea emotionala a artistului la luminozitatea, lumina si exuberanta din jurul lui. Desi trecerea la culori mai stralucitoare in aceasta perioada este contestata, multi cred ca artistul a fost partial influentat de caldura si clima mai insorita din sudul Frantei.

Partile intunecate ale galbenului

Galbenului i-a fost atribuita si o parte intunecata – in Europa medievala, galbenul a reprezentat antisemitismul si marginalizarea evreilor. In secolul al VIII-lea, Imperiul Islamic a proclamat ca toti non-musulmanii sa poarte culori care le identificau credinta, iar evreilor li s-au acordat culoarea galbena. In Europa, acest lucru a fost promovat in tari precum Franta si Anglia, unde s-a declarat ca evreii in varsta de peste 7 ani sa poarte o insigna galbena; in caz contrar vor fi pedepsiti cu moartea.

pigmenti de galben

In secolul al XII-lea, Iuda a inceput sa fie portretizat purtand roabe galbene, vazute in frescele lui Giotto care impodobesc Capela Arena din Padova, Italia, cum ar fi Sarutului lui Iuda, intarind ideea ca evreii erau responsabili pentru persecutia lui Iisus. Acest semn a fost adus inapoi secole mai tarziu, in timpul ascensiunii Germaniei naziste in secolul la XX-lea, cand evreii au fost marcati cu steaua galbena a lui David. In eforturile de a schimba simbolistica pigmentului galben, narcisele galbene sunt astazi simbolul Revolutiei de la Varsovia.

In Evul Mediu, cei care erau urmariti pentru tradare sau erezie erau adesea imbracati in galben, cum ar fi in timpul Inchizitiei spaniole, unde acuzatii purtau o tunica galbena cunoscuta sub numele de sanbenito. Odata cu numarul mare de imigranti din Asia de Est care s-au mutat in Europa si America de Nord la inceputul secolului al XX-lea, a aparut termenul xenofob “Pericol galben”, ceea ce duce la un stereotip suportat si astazi de multi imigranti asiatici.

Optimism si Smiley face

La sfarsitul secolului al XX-lea, galbenul a devenit universal cunoscut ca simbol al fericirii. Se crede ca fata zambitoare (smiley face) a fost inventata in 1963 de un artist grafic pe nume Harvey Ball, generat in numele unei comisii menite sa ridice moralul angajatilor. Deoarece Ball nu a solicitat o marca comerciala, el a fost platit doar cu 45 de dolari pentru un emoji care a devenit faimos dupa utilizarea sa in ziarul francez France-Soir in 1971, unde a fost folosit pentru a insoti stirile pozitive.

In prezent, the smiley face este folosit zilnic pentru a comunica cu cei dragi. Este departe de simbolistica picturilor rupestre, dar totusi este o forma de expresie sociala universala.

Pigmenti de galben in pictura

Iata cativa dintre cei mai utilizati pigmenti galbeni, conform Indexului de culoare a pigmentului, identificat prin prefixul PY.

Indian Yellow

indian yellow

A aparut pentru prima data in India in secolul al XV-lea, unde era cunoscut sub numele de Piuri sau Purree. S-a descoperit ca Indian Yellow are un ton neobisnuit de galben-portocaliu si rezistenta ridicata la decolorare, parea ca straluceste in lumina soarelui. A devenit popular in India odata cu pictarea frescelor in stil Rajput, vopsirea panzei si colorarea peretilor caselor. Pigmentul a fost importat curand in Europa si popularizat de pictorii olandezi, inclusiv Jan Vermeer, care s-a bucurat de rezistenta unica la lumina a acestui galben extraordinar. Galbenul indian a devenit parte din paleta de acuarela a lui JMW Turner, iar mai tarziu coloristii scotieni l-au adoptat sub forma de ulei.

Unul dintre cei mai faimosi utilizatori ai sai a fost Van Gogh, care a pictat o luna galbena luminoasa in capodopera sa din 1889, The Starry Night. Dar aceasta a fost una dintre ultimele sale aparitii: la inceputul secolului al XX-lea galbenul indian a disparut de pe piata in circumstante misterioase, ceea ce ne aduce la o poveste interesanta.

Originile si componentele galbenului indian erau in mare parte necunoscute la acea vreme. De ani de zile, bulgari galbeni moi soseau in pachete sigilate la docurile londoneze de la Calcutta din India – unele adresate lui Messers Winsor & Newton. Bulgarii galbeni murdari au fost spalati si purificati, iar fazele verzui si galbene erau separate. Ingredientele exacte ale acestor bulgari nu erau cunoscute, dar aveau un miros puternic de amoniac si se spunea ca contin urina de sarpe sau bila de bou sau, in teoria mai populara, urina de camila.

In 1883, Sir Joseph Hooker, exploratorul, botanistul si directorul Kew Gardens, a incercat sa descifreze misterul si a scris o scrisoare catre Departamentul Indian de Venituri si Agricultura pentru a intreba despre sursa pigmentului. Multe luni mai tarziu, a primit un raspuns de la un domnul TN Mukharji care a scris ca in Mirzapur, Bengal, a vazut un grup de pastori (gwalas) hranindu-si vitele cu frunze de mango si apa, astfel incat urina lor sa devina o nuanta foarte stralucitoare de galben. El a remarcat ca vacile „pareau foarte nesanatoase” si subnutrite. Urina lor a fost colectata, fiarta si strecurata pentru a produce un sediment galben murdar care a fost apoi rulat si ambalat la Londra.

Scrisoarea lui Mukharji a fost publicata in Royal Society of Arts Journal si la scurt timp dupa ce pigmentul a disparut de pe piata – se zvoneste a fi ca urmare a protestelor impotriva cruzimii animalelor care au dus la o lege care interzicea productia ulterioara. Interesant, se stie ca frunzele de mango contin toxina urushiol, care se gaseste si in iedera otravitoare. La acea vreme, Hooker avea o proba din pigment examinata de chimistul Carl Gräbe.

Partea ciudata a povestii este ca nu poate fi gasita nicio urma din lege sau din istoria pigmentului inainte de anii 1900, cu exceptia scrisorii lui Mukharji. Unii spun ca s-ar putea sa fi fost o pacaleala, desi acest lucru este putin probabil. De atunci au fost multe investigatii in aceasta chestiune. In 2002, scriitoarea Victoria Finlay a retras pasii lui Mukharji catre Mirzapur, dar nu a gasit nicio dovada a pigmentului. O publicatie din 2018 a investigat analiza chimica originala Carl Gräbe, confirmand originea animala a probei si identificand sursa ca urina, pe baza prezentei acidului hipuric, care este un marker cheie.

Bucatile de pigment galben indian original pot fi gasite in arhiva Winsor & Newton si i-au ajutat pe chimisti sa dezvolte o culoare intensa, similara, rezistenta la lumina in 1996. Disponibil in gamele Winsor Newton de uleiuri si acuarele, noul galben indian este un galben auriu cald cu o transparenta excelenta – o culoare de baza in paleta oricarui artist si un element esential pentru glazurare.

PY 3 – Hansa Yellow Light

hansa yellow deep

Transparenta/opacitate: semi-transparent

Nuanta: galben-verzui stralucitor

Membru al familiei de pigmenti Azo, PY 3 este unul dintre cei mai des intalniti pigmenti in paletele artistilor. Este semi-transparent, cu putere de nuanta relativ mare, ceea ce inseamna ca realizeaza rezultate foarte curate si vibrante atunci cand este amestecat cu alte nuante. Daca il amesteci cu negru, vei obtine un verde stralucitor, plin de gust. Rezistenta sa la lumina variaza de la o vopsea la alta. Rezistenta sa la lumina scade atunci cand este folosit in straturi subtiri.

PY 35 – Cadmium Yellow Light/ Cadmium Yellow

cadmium yellow light

Transparenta/opacitate: opac

Nuanta: variaza de la un Yellow Lemon la un Yellow Medium

Pigmentii de cadmiu au fost creati pentru prima data in 1817, dar nu au castigat popularitate decat la inceputul secolului al XX-lea.  PY 35 (sulfura de cadmiu si zinc) acopera o gama larga de galbeni, iar producatorii de pigmenti pot controla nuanta prin incorporarea unor cantitati mai mari de selenira de cadmiu pentru a obtine mai multe nuante portocalii. Ca toti pigmentii de cadmiu, galbenii de cadmiu sunt foarte densi, cu o rezistenta mare de nuanta, o acoperire buna si o rezistenta si o permanenta excelente la lumina. In vopseaua in ulei, se usuca foarte lent.

PY 37 – Cadmium Yellow Deep

cadmium yellow deep

Transparenta/opacitate: opac

Nuanta: portocaliu-galben cald

Fabricat din sulfura de cadmiu, PY 37 inclina in general mai mult spre portocaliu decat galbenul de cadmiu etichetat PY 35. La fel ca toti galbenii de cadmiu, PY 37 este foarte dens si opac, cu o rezistenta mare de nuanta si rezistenta la lumina si permanenta excelente. In vopseaua in ulei, se usuca foarte lent.

PY 40 – Aureolin

aureolin

Transparenta/opacitate: transparent spre semi-transparent

Nuanta: galben auriu, folosit in spalari si glazuri arata mai mult ca un Yellow Lemon

Aureolin (cunoscut si sub numele de Cobalt Yellow) a fost realizat pentru prima data in 1848 si a fost considerat o alternativa mai rezistenta la lumina la Gamboge, un pigment galben iubit de J.M.W. Strungar. Cu toate acestea, exista si ingrijorari cu privire la rezistenta la lumina, deoarece poate deveni maro in timp. A ramas foarte popular, in special in acuarela, pana la sfarsitul secolului al XIX-lea, cand a fost inlocuit in mare parte cu Cadmium Yellow (PY 35), o alternativa foarte rezistenta la lumina si mai opaca.

Genuine Naples Yellow

genuie naples yellow

Transparenta/opacitate: opac

Nuanta: variaza de la un galben-verzui pana la rosu-galben auriu

Este unul dintre cei mai vechi pigmenti sintetici. Se stie ca a fost folosit in pictura incepand cu secolul al XV-lea, dar un colorant identic din punct de vedere chimic a fost gasit in ceramica si alte arte decorative care dateaza din antichitate.

Nickel Titanate Yellow

Nickel Titanate Yellow

Transparenta/opacitate: variaza de la semi-transparent la opac

Nuanta:verde-galben pal

Dezvoltat in anii 1960, Nickel Titanate Yellow este un Yellow Lemon. Datorita rezistentei sale scazute de nuanta, face amestecuri mai subtile decat majoritatea pigmentilor de Yellow Lemon. Galbenul Titanat de Nichel este o alternativa excelenta, non-toxica, la Genuine Naples Yellow (PY 41). In acuarela, este unul dintre singurii pigmenti galbeni granulati. Incearca sa-l amesteci cu Ivory Black (PBk 9) si o nota de alb pentru a obtine nuante de gri subtile, verzui.

PY 65 – Hansa Yellow Deep

Hansa Yellow Deep

Transparenta/opacitate: variaza de la semi-transparent la opac

Nuanta:portocaliu-galben

Cu puterea sa de nuanta moderat ridicata si rezistenta excelenta la lumina, Hansa Yellow Deep este o culoare grozava de amestecare si este o alternativa mai transparenta la Cadmium Yellow Deep. Combina-l cu Indanthrene Blue (PB 60) pentru a crea un verde intens, excelent pentru pictura peisajului.

PY 150 – Nickel Azo Yellow

Nickel Azo Yellow

Transparenta/opacitate: variaza de la galben auriu la galben primar stralucitor

Nuanta: variaza de la semi-transparent la transparent

PY 150 reprezinta o alternativa excelenta la Gamboge, un pigment istoric realizat din rasina. Este cald (ca un galben ocru transparent) atunci cand este folosit in strat gros, dar este mai rece cand este aplicat intr-un strat subtire.

PY 184 – Bismuth Yellow

Bismuth Yellow

Transparenta/opacitate: galben lamaie stralucitor

Nuanta: semi-opac

Desi Bismuth Yellow a fost folosit in aplicatii industriale din 1924, nu a fost folosit ca pigment artistic pana in anii 1980. Bismuth Yellow ofera puterea de nuanta ridicata a nuantei de Cadmium Yellow Lemon, dar cu putin mai multa transparenta. Incearca sa-l amesteci cu Cerulean Blue (PB 35/ PB 36) pentru a face verdeturi bogate, sau cu negru pentru a crea o nuanta maslinie.

Foloseste diverse nuante de galben, amesteca-le si vezi ce culori noi poti obtine. Nu uita sa impartasesti rezultatele muncii tale pe pagina noastra de instagram sau aici, in comentarii. Suntem intotdeauna nerabdatori sa descoperim noi opera de arta.

Your email address will not be published. Required fields are marked *