Istoria pigmentului Rose Madder6 min read
Reading Time: 5 minutesRose Madder este un pigment unic, ce nu poate fi duplicat, este incredibil de frumos si este un cadou minunat de la natura, folosit inca din antichitate. Rose Madder se numara printre pigmentii preferati ai vechilor maestrii, precum Rembrandt, iar culoarea este descrisa ca fiind un rosu violet, fugar, transparent, moderat, mat si neted.

Pentru ca un pigment sa fie potrivit pentru crearea unei adevarate opere de arta, acesta trebuie sa aiba anumite calitati, inclusiv nuanta (hue), rezistenta la lumina sau luminozitate. Daca nu este expusa direct in razele soarelui, culoarea Rose Madder se va pastra multi ani, in care va suferi mici schimbari de tonalitate, aproape insesizabile. Rose Madder este considerat unul dintre cei mai buni pigmenti naturali, foarte cautat si apreciat in toata lumea.

Pigmentul este extras din radacina plantei Rubia Tinctorum. Planta a fost cultivata initial in Asia si Egipt, iar pigmentul extras se folosea pentru a picta mormintele faraonilor. Egiptenii au fost cei care au dezvoltat tehnica prin care se obtinea un pigment de lac (lake pigment). Rose Madder a fost folosit pentru prima data pentru vopsirea tesaturilor, in urma cu peste 3000 de ani, si a fost unul dintre primii pigmenti transformat in pigment de lac. Cel mai bun pigment era obtinut din plante cu varsta cuprinsa intre 18 si 28 de luni, ce erau cultivate intr-un sol bogat in var si creta. Mai apoi, in Evul Mediu, Charlemagne a incurajat cultivarea plantei deoarece crestea bine si in solurile nisipoase ale Olandei si a a devenit o parte importanta a economiei. Cand industrializarea a fost la apogeu in Marea Britanie in anii 1860, importurile de Madder au fost evaluate la 1,25 milioane de lire sterline.

Rubia Tinctorum
Pigmentii de lac sunt creati prin fixarea unui colorant solubil intr-un mordant (in acest caz hidrat de aluminiu sau sulfat de calciu). Rezultatul este un pigment insolubil ce se macina fin si se adauga intr-un liant pentru a face vopsea. Rose Madder, cunoscut si sub numele de Madder Lake, a fost folosit pe scara larga in timpul Renasterii. Pe masura ce popularitatea picturii in ulei s-a raspandit, trasparenta sa a facut-o ideala pentru tehnicile de vitrare. In secolul al XIX-lea, Madder a devenit primul colorant natural care a fost transformat in vopsea sintetica, numita Alizarin Crimson, mult mai usor de obtinut decat Madder. Pentru artisti a fost o alternativa mai ieftina, insa nu a fost considerata o culoare potrivita pentru lucrari de arta profesionale deoarece nu era la fel de rezistenta la UV precum Madder. Pana in anul 1804, Madder era considerata o culoare destul de fugitiva, insa George Field, chimist englez remarcabil, a rafinat tehnica si a transformat pigmentul Madder, care era solubil in apa, intr-un pigment insolubil. Pigmentul nou, extras tot din planta Rubia Tinctorum, varia in nuante de la roz la maro si a fost folosit inclusiv de pictori de renume international, precum John Constable si William Holman Hunt.

Field a scris 10 volume de note si experimente despre cum sa imbunatateasca calitatea pigmentilor si aceste note au fost considerate atat de importante de William Winsor, cofondatorul Winsor & Newton, incat acesta a cumparat lotul. Pentru a creste viteza, calitatea si eficienta productiei de pigmenti, Field a proiectat un „laborator”, prezentat intr-unul din caietele sale datand din 1809. Acest sistem a fost utilizat de Winsor & Newton ca baza pentru propriul laborator de pigmenti de lac.

George Field, 1845
In procesul initial de producere a pigmentului pentru Rose Madder, care are o culoare transparenta, a fost important sa se separe materialele celulozice (pe baza de plante) de coloranti. Principalele metode au fost fermentarea hidrolizei acide (enzima) si extractia mordanta.
Hidroxidul de aluminiu a dat transparenta optima, astfel incat colorantul a fost extras folosind alum. Pigmentul era fabricat in cuve de lemn deoarece impuritatile metalice modificau culoarea. Dar sarurile metalice puteau fi adaugate in mod intentionat pentru a produce alte culori, cum ar fi culoarea Brown Madder sau Purple Madder.

Prima filtrare a pigmentului a fost prin filtrele de in, folosind gravitatia pentru a elimina excesul de apa. La fel ca in majoritatea proceselor chimice, cel mai pur pigment a fost produs prin intermediul unui proces care ramane un secret Winsor & Newton pana in prezent. Pigmentul a fost in cele din urma filtrat folosind o presa cu fascicul si apoi uscat.

Productia de Rose Madder a fost actualizata de-a lungul timpului, si astazi implica procese de ultima generatie. De obicei, dureaza in medie 13 saptamani pentru a produce pigmenti atat pentru ulei, cat si pentru acuarele. Multe alte metode, vechi si noi, au fost incercate pentru a produce pigmentul. Dar nu s-a gasit niciunul care sa se potrivească cu proprietatile unice ale pigmentului Rose Madder produs in urma metodelor Field.

Rose Madder (NR9) vs. Alizarin Crimson (PR83)
In prezent, productia de Rose Madder inca are la baza reteta lui Field, la care Winsor & Newton are acces exclusiv. Desi Alizarin Crimson se aseamana cu Rose Madder, acestea nu pot fi comparate intrucat Rose Madder este mai vibrant si isi pastreaza tonalitatea in timp. Disponibil in acuarela si culori ulei, pigmentul Rose Madder este foarte apreciat de artisti renumiti, precum Jan Vermeer, JMW Turner si James McNeill Whistler.

Jan Vermeer, Tanara citind o scrisoare la fereastra
Daca folosesti in lucrarile tale Rose Madder, impartaseste cu noi rezultatul final in comentarii sau pe pagina noastra de instagram. Suntem siguri ca o pictura realizata cu Rose Madder merita sa fie expusa si cunoscuta de iubitorii de arta.