Cele mai recente articole

Pigmenti in pictura – tipuri de albastru9 min read

Jun 24, 2022 6 min

Pigmenti in pictura – tipuri de albastru9 min read

Reading Time: 6 minutes

Pigmenti in pictura – tipuri de albastru

Pentru unii, albastrul reprezinta cerul si marea. Pentru altii, albastrul este un simbol al tristetii “feeling blue”. In trecut, albastrul a fost unul dintre cei mai cautati si cei mai scumpi pigmenti din lume.  Secole mai tarziu, albastrul a fost culoarea uniformelor pentru multi muncitori.

Albastrul este o culoare primara si este in spectrul vizibil la lungimi de unda in intervalul 440-490 nm. Se crede ca in prezent sunt nu mai putin de 260 nuante de albastru.

pigment albastru in pictura

Scurt istoric al pigmentului albastru

Albastru a ajuns tarziu pe roata culorilor. Grecii antici si romanii nu aveau un cuvant pentru aceasta culoare si ambele civilizatii au omis-o din curcubeu. Rationamentul stiintific din jurul acestui lucru este impartit: unele teorii sustin ca in trecut oamenii sufereau de daltonism si nu distingeau bine culorile; altii speculeaza ca pur si simplu nu a fost disponibil un pigment care putea fi luat din minerale naturale pentru a fi folosit.

Cu toate acestea, un lucru este larg recunoscut: albastrul decorativ si recunoasterea lui precum culoare a inceput cu piatra semi-pretioasa, Lapis Lazuli.

Lapis Lazuli a fost obtinut pentru prima data in Afganistan, unde a fost folosit ca pigment inca din anul 650 d.Hr. in templele budiste din Bamiyan. Egiptenii au devenit incantati de culoarea vibranta. Datorita naturii sale rare si costisitoare, ei au imitat ulterior piatra combinand nisip si minerale de cupru intr-un cuptor fierbinte pentru a crea primul pigment albastru sintetic – un albastru mai accesibil care putea fi folosit in artele decorative. Cunoscut astazi ca albastru egiptean, a fost numit initial “Lapis lazuli artificial”.

Egiptenii au rezervat piatra pretioasa pura de Lapis Lazuli exclusiv pentru regalitate. Pandantive cu Lapis Lazuli au fost descoperite in mormantul lui Tutankhamon, iar machiajul iconic al ochilor albastri al Cleopatrei a fost facut din macinarea pietrei in pulbere. 

Ulterior, Lapis a fost redenumit “Ultramarin” sau “dincolo de mare” (beyond the sea) cand a fost importat in Europa in secolele XIV si XV, unde avea sa devina cea mai cautata culoare din Europa. La un moment dat, a costat mai mult decat aurul.

Simbolistica pigmentului albastru

Albastrul a reprezentat figura Fecioarei Maria atunci cand biserica catolica a codificat in culori hainele sfintilor in anul 431 d.Hr. Albastrul a fost culoarea care a reprezentat lucrurile ceresti, regalitatea, adevarul si pacea.

De-a lungul timpului, albastru a continuat sa fascineze. A fost folosit si inca este utilizat pentru a reda valurile oceanelor, norii si peisaje ceresti vaste. Pana in secolul al XVIII-lea, paletele de culori populare includeau Cerulean si Deep Prussian Blue.

In timpul perioadei impresioniste si simboliste, artistii au folosit albastrul pentru a reprezenta melancolia, depresia si saracia. De aici se crede ca s-a nascut expresia “feeling blue”.

Tipuri de pigmenti de albastru

Primul pigment albastru obtinut prin procese chimice moderne a fost Prussian Blue, urmat de Cobalt Blue si Cerulean Blue. Este extraordinar ca ceea ce era candva cea mai scumpa culoare a devenit una dintre cele mai disponibile. In prezent, exista mai multi pigmenti de albstru, fiecare pigment are o nuanta diferita.

PB 15 – Phthalocyanine Blue

Descrierea culorii: poate fi verde-albastru (cel mai frecvent) sau rosu-albastru.

Grad de transparenta: transparent.

Phthalocyanine Blue

Pigmentul Phthalocyanine Blue este un pigment organic sintetic, produs prin reactia anhidridei ftalice, ureei, cuprului si amoniacului. A fost vandut pentru prima data ca pigment in anul 1935 sub numele de Monastral Blue (unii producatori de vopsea inca mai folosesc acest nume). Cand a fost descoperit, s-a considerat ca este cel mai semnificativ progres in pigmentii artistici de la descoperirea albastrului ultramarin sintetic in 1826.

Phthalocyanine Blue este un pigment transparent si rezistent la lumina. Unele game de vopsea specifica nuanta fie prin PB 15:1, fie prin PB 15:3, daca acest lucru nu este specificat, atunci cel mai probabil este o nuanta verde.

PB27 – Prussian Blue

Descrierea culorii: inchis, rosu-albastru.

Grad de transparenta: semi-transparent.

Prussian Blue

Cunoscut adesea si sub numele de Berlin Blue, Prussian Blue a fost sintetizat pentru prima data in anul 1706. Este un albastru foarte inchis la culoare, cu o rezistenta mare de nuanta. Pigmentul nu este potrivit pentru utilizare cu un liant acrilic, asa ca vei descoperi ca vopseaua acrilica de Prussian Blue este realizata folosind alti pigmenti de albastru si negru.

PB 28 – Cobalt Blue

Descrierea culorii: albastru primar, se inclina usor spre verde.

Grad de transparenta: de la semi-opac pana la opac.

Cobalt Blue

Pigmentul pe care astazi il cunoastem sub denumirea de Cobalt Blue (oxid de cobalt aluminiu) a fost dezvoltat in 1802 de Louis Jacques Thénard, care l-a descris drept „o culoare albastra la fel de frumoasa ca si ultramarinul” (referindu-se la pigmentul istoric albastru ultramarin, realizat cu mineralul Lapis Lazuli).

Spre deosebire de transparenta curata a albastrului ultramarin, Cobal Blue are o calitate usor „laptoasa” si are o putere de nuanta moderat scazuta. Este foarte granulat in acuarela si usor de ridicat de pe hartie chiar si dupa uscare.

PB 29 – Ultramarine Blue

Descrierea culorii: rosu-albastru.

Grad de transparenta: semi-transparent.

albastru ultramarin

PB 29 se poate referi atat la ultramarinul mineral, cat si la cel sintetic, dar Lapis Lazuli autentic se gaseste in prezent destul de rar. Ultramarine Blue este o versiune sintetica a pigmentului istoric Lapis. A fost descoperit in 1826 de chimistul francez Jean-Baptiste Guimet prin incalzirea caolinitului, carbonatului de sodiu si sulfului intr-un cuptor pentru a crea un pigment care este chimic identic cu Lapis Lazuli, dar si mai viu la culoare.

Albastrul ultramarin sintetic este, de obicei, un albastru cald, roscat-albastru.

PB 15:1 – Phthalocyanine Blue Red Shade

Descrierea culorii: rosu-albastru.

Grad de transparenta: transparent.

pigmenti de albastru

Pigmentul Phthalocyanine Blue Red Shade, cunoscut si ca PB 15:1, se refera la varietatea mai calda, cu nuanta rosie, de albastru ftalocianin. Este asemanator ca nuanta cu Prussian Blue, dar are stralucirea curata a albastrului ultramarin atunci cand este diluat. Este o culoare utila pentru artistii care doresc sa obtina valori intunecate si calde in picturile lor.

PB 15:3 – Phthalocyanine Blue Green Shade

Descrierea culorii: verde-albastru.

Grad de transparenta: transparent.

nuanta de albastru

PB15:3 se refera in mod specific la nuanta verde de albastru de ftalocianina.

PB 33 – Manganese Blue

Descrierea culorii: verde-albastru stralucitor.

Grad de transparenta: semi-transparent pana la semi-opac.

albastru mangan

Albastrul de mangan autentic a fost oprit de pe piata din cauza preocuparilor legate de mediu. Era un albastru deschis, care acum este imitat folosind un amestec de pigmenti de albastru, verde si alb.

PB 35 – Cerulean Blue

Descrierea culorii: verde-albastru.

Grad de transparenta: semi-transparent pana la semi-opac.

ceruleam blue

PB 35 (stanatul de cobalt) a fost introdus ca pigment in anii 1860 si este considerat a fi Cerulean Blue „original” (derivat din latinescul caerulum care inseamna „cer”). A fost un favorit pentru impresioniști, care l-au folosit pentru a picta cerul. Incearca sa-l amesteci cu Unbleached Titanium (PW 6:1) pentru a obtine nuante blande gri-verzi. In acuarela, Cerulean Blue este foarte granulat.

PB 36 – Cerulean Blue Chromium

Descrierea culorii: verde-albastru.

Grad de transparenta: semi-transparent pana la semi-opac.

Cerulean Blue Chromium

PB 36 (cobalt aluminiu oxid de crom) este mai putin costisitor decat PB 35 datorita continutului sau mai scazut de cobalt si, in general, are o nuanta putin mai verde, o culoare mai puternica si o rezistenta mai mare la nuanta. La fel ca PB 35, este foarte granulat in acuarela.

PB 60 – Indanthrene Blue

Descrierea culorii: nuanta foarte adanca, rosu-albastru, uneori verde-albastru.

Grad de transparenta: semi-transparent pana la transparent.

Indanthrene Blue

Indanthrene Blue este ideal pentru amestecarea cu galben pentru a obtine o gama de verde pentru pictura peisajului sau cu Pyrrole Red pentru a obtine nuante violete adanci. Este o culoare destul de muta, care este perfecta pentru unii artisti, dar dacă esti in cautarea unui albastru foarte inchis, cu mai multa vibratie, incearca Prussian Blue.

PB 74 – Cobalt Blue Deep

Descrierea culorii: evaluat mediu pana la albastru-roscat intens.

Grad de transparenta: semi-opac pana la transparent.

Cobalt Blue Deep

PB 74 (silicat de zinc cobalt) are o nuanta mai rosie decat albastru de cobalt (PB 28). Este asemanator cu albastrul ultramarin (PB 29), dar mai inchis la culoare si mai opac.

Daca ti-a placut ce ai aflat nou despre pigmentii de albastru, cu siguranta vei fi curios sa te documentezi si despre alti pigmenti. Afla din articolele noastre lucruri interesante despre alti pigmenti folositi in pictura, precum tipurile de verde sau Rose Madder.

Your email address will not be published.