Cele mai recente articole Diverse Tehnici si materiale arta

Pigmenti de negru in pictura9 min read

Nov 17, 2022 7 min

Pigmenti de negru in pictura9 min read

Reading Time: 7 minutes

Negrul este culoarea ce reprezinta noaptea, moartea si raul. Prin negru sunt evocate atat imagini de magie, cat si notiuni de formalitate de moda.

Negrul este sinonim cu intunericul si este folosit intens mai ales in preajma sarbatorii de Halloween.

Origini decorative

In multe limbi europene antice, de la norvegiana la greaca, cuvantul negru provine din verbul „a arde”. In trecut, oamenii au folosit carbune sau oase carbonizate macinate pentru a-si decora locuintele rupestre cu picturi negre. Apoi, pentru ca era usor de citit si contrasta bine cu fundalurile deschise, cum ar fi pergamentul alb, negrul a devenit culoarea principala pentru transcriere sau scriere.

negru in pictura

Cerneala neagra pentru scris a fost inventata in China in perioada neolitica, probabil cu 4.500 de ani in urma. Cerneala a fost facuta din funingine macinata combinata cu lipici de animale. Initial, cerneala avea forma de betisoare solide sau „prajituri” si a fost folosita pentru caligrafie si pictura.

Grecii au inceput sa foloseasca cerneala neagra in mod similar in acest moment si au dezvoltat o tehnica de pictura folosita pentru a decora ceramica fina. Lucrarile de arta cu figuri neg

re, din care exista multe exemple bine conservate astazi, au aparut in jurul anului 700 i.Hr. Argila lucioasa, devenita neagra dupa ardere, a fost folosita pentru a picta forme ornamentale si figuri observate in scene precum lupta, cu detalii complicate incizate in negru.

Multe vaze au fost inscriptionate cu o semnatura chiar de catre mesteri, considerate de multi a fi primele piese semnate din istoria artei.

Moartea si intunericul

Civilizatiile timpurii au stabilit relatia negrului cu moartea, decaderea si viata de apoi. Halloween-ul deriva din vechiul festival celtic Samhain, care marcheaza sfarsitul verii si noptile mai intunecate care vor urma, in timpul carora se credea ca sufletele mortilor isi viziteaza casele familiale.

In Imperiul Roman, cei care erau in doliu purtau negru – o traditie care se pastreaza si azi – sub forma de toga neagra. Si in Egiptul Antic, Anubis, zeul mortii, al mumificarii si al vietii de apoi, este ilustrat ca un cap semi-uman negru. Pentru egipteni, negrul reprezenta culoarea decaderii, inclusiv cea a cadavrelor dupa procesul de imbalsamare, dar si renasterea, deoarece negrul era si culoarea solurilor fertile ale fluviului Nil.

cerneala neagra

Artistii de mai tarziu au cautat sa evoce semnificatia negrului prin peisaje negre bogate care contrasteaza cu figuri palide sau cioburi de lumina, asa cum este ilustrat in Eneas si Sibila.

Fortele raului

Superstitia „ochiului rau” – o privire care va aduce ghinion atunci cand este neprotejat – este raspandita in intreaga lume. In India si Pakistan, negrul este culoarea cel mai adesea legata de rau, dar poate fi folosita si pentru a se proteja impotriva acestuia, mai ales in cazul ochiului rau. In hinduism, un unguent negru cunoscut sub numele de kajal a fost folosit de secole pentru a crea   un punct negru minuscul pe fruntea sugarilor, ca semn de protectie impotriva puterilor sale.

Evul Mediu european si Renasterea timpurie au atasat negrului toate lucrurile rele, inclusiv diavolul. Oamenii s-au indreptat catre biserica ca raspuns la valuri uriase de boli, foamete si razboi – in special Moartea Neagra, care a distrus milioane de civili din toata Europa, iar diavolul a fost figura asupra careia era pusa toata vina.

In latina, cuvantul pentru negru, „ater”, a fost strans asociat cu raul sau monstruozitatea, iar in picturile medievale diavolul este adesea ilustrat intr-o haina neagra.

pigmenti de negru

In perioada moderna timpurie, accentul s-a mutat pe cei despre care se credea ca se asociaza cu diavolul si spiritele rele – si anume pe vrajitoare. Termenul „magie neagra” a fost atasat celor despre care se credea ca sunt in concordanta cu spiritele rele in scopuri rele. Femeile au fost adesea persecutate, deoarece existau multe practicante pagane care erau vazute ca o amenintare la adresa bisericii si, de asemenea, pentru ca femeile erau vazute ca fiind susceptibile de a fi seduse de diavol si de a se intoarce spre pacat.

Vrajitoarele erau infatisate in tinute intunecate si adesea insotite de o capra neagra; diavolul deghizat. „Picturile negre” ale lui Goya (1821–1823), alcatuite dintr-o paleta limitata de ocru, auriu, maro, gri si negru, ilustreaza diavolul ca o capra uriasa cu coarne de negru adanc, care planeaza peste multimea de vrajitoare.

Autoritate si formalitate

Negrul a castigat ulterior statutul de culoare care reprezenta putere si importanta. Inainte de secolul al XIV-lea, era dificil de gasit vopsea neagra de buna calitate, asa ca abia atunci cand a fost inventata o noua metoda de vopsire – un amestec de subtonuri indigo cu o vopsea superioara de rosu – culoarea a devenit o uniforma pentru cei bogati.

Clasa de mijloc bogata, de la oficiali guvernamentali la bancheri, a inceput sa poarte negru, ca semn de bogatie si importanta. In mod ironic, acest lucru a avut un efect invers, deoarece negrul a devenit una dintre cele mai la moda culori pe care le-au purtat membrii regali in perioada Renasterii tarzii.

Nobilii din nordul Italiei, Spania si Franta – in special Filip cel Bun, Ducele de Burgundia – au inceput sa poarte negru, facandu-l o culoare populara la curte. Prin urmare, in timp ce portretele din secolul al XV-lea arata barbati puternici imbracati in costume viu colorate, exemplele din secolul al XVI-lea arata multi curteni si regi purtand haine negre.

Negrul in pictura

Cei mai timpurii pigmenti negri au fost obtinuti folosind carbune, funingine si oase de animale carbonizate, iar astazi inca folosim culori similare de negru pe baza de carbon. Daca negrul este o culoare utila intr-o paleta este un subiect de dezbatere in randul artistilor – are reputatia de a face amestecuri „noroioase” si de a atrage lumina dintr-un tablou, mai ales atunci cand este folosit curat.

Cu toate acestea, unii considera ca negrul este esential – cu negru poti obtine un verde surprinzator de vibrant atunci cand este amestecat cu galben. Negrul este, de asemenea, una dintre cele patru culori din Paleta Zorn, o paleta limitata folosita de artistul suedez Anders Zorn.

Iata cei mai importanti pigmenti negri folositi in pictura:

PBk6 – Lamp Black

lamp black

Descriere: de la neutru pana la negru rece

Transparenta/Opacitate: de la semi-opac pana la opac

Astazi, Lamp Black este facut din arderea gazului sau a petrolului, dar numele sau provine de la sursa sa originala – reziduul de funingine colectat de la lampile cu ulei. PBk6 are adesea un subton rece, dand un gri albastrui atunci cand este amestecat cu alb. In acuarela, nu se granuleaza, in timp ce in ulei se usuca lent. In toate mediile are o putere mare de nuanta. Incearca sa-l amesteci cu un pigment puternic de galben de lamaie, cum ar fi Benzimidazolone Yellow (PY 175) pentru a obtine un verde acid.

PBk7 – Carbon Black

pigment carbon black

Descriere: variaza de la negru cald la rece

Transparenta/Opacitate: de la semi-opac pana la opac

PBk7 este derivat in mod traditional din carbonizarea materiei vegetale, ca in productia de carbune, dar astazi este obtinut prin arderea carbunelui sau a gazului natural. Vopselele realizate cu PBk7 sunt de obicei foarte opace si au o rezistenta mare de nuanta datorita particulelor mici si dense de pigment. Se amesteca cu Quinacridona Magenta (PR 122) si Indanthrene Blue (PB 60) pentru a obtine culoarea gri violet.

PBk9 – Ivory Black

piment ivory black

Descriere: negru cald

Transparenta/Opacitate: de la semi-opac pana la semi-transparent

Dupa cum sugereaza si numele, Ivory Black a fost obtinut initial prin carbonizarea fildesului, dar acum este facut din oase de animale ca un produs secundar al industriei carnii. De obicei, are o putere de nuanta mai mica decat ceilalti pigmenti negri pe baza de carbon.

Unicitatea acestui pigment consta in caldura – are adesea o nuanta galbena sau maro, care poate fi vazuta in glazuri. Orice vopsea neagra care contine pigmentul numarul PBk 9 nu este vegana.

PBk 11 – Mars Black

pigment mars black

Descriere: negru cald

Transparenta/Opacitate: Opac

Spre deosebire de Lamp Black, Carbon Black si Ivory Black, Mars Black nu este pe baza de carbon. Familia de pigmenti Mars, care include si Mars Yellow si Mars Violet, sunt oxizi de fier sintetici si au fost dezvoltati in secolul al XX-lea ca alternative la pigmentii naturali de pamant. Mars Black, alaturi de Carbon Black, este unul dintre cei mai opaci dintre pigmentii negri, asa ca este ideal daca ai nevoie de o acoperire buna. Este adesea cald in subton, iar in amestecuri are o putere mare de nuanta si poate acoperi cu usurinta alte culori. Mars Black se usuca mult mai repede decat pigmentii negri pe baza de carbon, deci este mai potrivit pentru vopsire decat Lamp Black, Carbon Black si Ivory Black. In acuarela, PBk11 este un pigment negru foarte granulat.

PBk 31 – Perylene Black

pigment Perylene Black

Descriere: negru profund cu subton de verde

Transparenta/Opacitate: semi-transparent

Un pigment foarte diferit de ceilalti pigmenti, ce este de un verde bogat atunci cand este diluat. Are o putere foarte mare de nuanta si, daca il amesteci cu galben, obtii un verde superb, perfect pentru peisaje.

Cu siguranta toti pigmentii de negru sunt fascinanti, mai ales daca ii amesteci cu alte culori. Descopera toti pigmentii de negru din culori acuarela, culori ulei sau acrilice, experimenteaza, amesteca nuantele si vezi care ti se potriveste. Nu uita sa impartasesti cu noi rezultatele muncii tale aici, in comentarii, sau pe pagina noastra de Instagram.­­­

Your email address will not be published. Required fields are marked *