7 tehnici de pictura in ulei pe care trebuie sa le stie orice artist
7 tehnici de pictura in ulei pe care trebuie sa le stie orice artist
Tehnicile de pictura in ulei par greu de stapanit mai ales atunci cand esti la inceput de drum. Pentru a realiza picturi in ulei impresionante, ai nevoie de pasiune, timp si rabdare. Printre tehnicile de pictura in ulei greu de stapanit, exista si tehnici simple si practice ce te ajuta sa pictezi si sa ai incredere in procesul de invatare.
In articolul nostru vom analiza 7 tehnici de pictura in ulei esentiale mai ales pentru incepatori. Nu este nevoie sa le stapanesti pe toate, insa este important sa intelegi stilurile de pictura, cum poti aplica culorile, cum interactioneaza straturile de culoare intre ele si cum afecteaza aspectul final al lucrarii. Dupa ce ai o intelegere de baza a tehnicilor de pictura, le poti testa in lucrarile tale.
Din articolul nostru vei afla:
- Tehnici de pictura in ulei
- Gras peste slab (“Fat Over Lean”)
- Gros peste subtire (“Thick Over Thin”)
- Lent peste rapid (“Slow-drying Over Fast-drying”)
- Ud peste ud (“Wet-on-wet”)
- Amestecare (“Blending”)
- Subvopsire (“Underpainting”)
- Glasiul (“Glazing”)
Tehnici de pictura in ulei
Pictura in ulei ocupa un loc important in istoria artei, in prezent fiind unul dintre cele mai populare medii de pictura. Inainte de a invata tehnicile de pictura in ulei, este important sa stii cu ce se dilueaza culorile in ulei si de ce instrumente ai nevoie. Afla din ghidul nostru tot ce trebuie sa stii despre culorile ulei, precum si despre instrumentele si accesoriile necesare picturii in ulei.
Gras peste slab (“Fat Over Lean”)
Una dintre cele mai cunoscute reguli in pictura in ulei pentru incepatori consta in aplicarea stratului de culoare gras peste stratul de culoare mai putin gras, adica cu un continut mai mic de ulei.
Practic vorbind, cu cat stratul de culoare contine mai mult ulei, cu atat este mai gras. La polul opus, culoarea amestecata cu solvent (terebentina, diluant inodor) este mai putin grasa.
Un strat cu un continut mai mare de ulei este mai flexibil si nu este predispus sa crape odata cu uscarea. Daca un strat mai putin flexibil (cu un continut mai redus de ulei) este aplicat deasupra unui strat flexibil (gras, cu un continut mai mare de ulei), stratul de deasupra este mult mai vulnerabil la crapaturi, pentru ca stratul de dedesubt se contracta prin uscare.
Asigura-te ca aplici aceasta regula daca pictezi in straturi si te vei bucura de:
– Aderenta optima intre straturile de culoare
– Evitarea aparitiei crapaturilor
Ca sa obtii un strat de culoare flexibil, poti folosi uleiuri (opteaza pentru uleiuri cu timp de uscare mai scurt, precum uleiul de in fiert) sau medii pentru pictura, care nu mai necesita adaugarea suplimentara de ulei (spre exemplu, Liquin Original Winsor & Newton sau Oilyn Maimeri).
Gros peste subtire (“Thick Over Thin”)
Daca optezi sa pictezi in tuse de culoare groase si pastoase (tehnica impasto), aplica straturile groase de culoare peste cele subtiri. Un strat de culoare mai subtire se usuca mai repede fata de un strat de culoare mai gros.
Daca un strat de culoare subtire este aplicat peste un strat gros, acesta poate sa crape atunci cand stratul de dedesubt se usuca datorita miscarilor de contractie. Daca doresti ca lucrarea ta sa aiba un aspect in relief, aplica mai intai straturi subtiri de culoare, mai apoi creste treptat grosimea fiecarui strat suplimentar. O alta metoda de a obtine efectul de impasto este sa adaugi straturi subtiri de culoare si la final sa adaugi un strat gros.
Pentru a oferi adancime picturii tale, ultimul strat gros de culoare poate fi aplicat cu un cutit de pictura. Un avantaj al acestei tehnici de pictura este ca poti amesteca culorile ulei direct pe suprafata de lucru.
Lent peste rapid (“Slow-drying Over Fast-drying”)
Alege sa aplici mai intai straturile de culoare cu uscare mai rapida si deasupra lor, straturile de culoare cu uscare mai lenta. Altfel, in procesul de uscare, straturile de culoare se contracta si aceste miscari pot duce la aparitia crapaturilor in straturile superioare, care sunt deja uscate.
Este util sa retii ca timpul de uscare al culorilor difera in functie de natura pigmentului si liantului (uleiul in care este dispersat pigmentul). Unii pigmenti se usuca mai repede (umbra arsa, siena naturala, galben cobalt etc.) decat altii (rosu cadmiu, rosu quinacridone, negru ivoriu, alb de titan etc). Uleiul de in oxideaza mai repede (2-5 zile) decat uleiul de sofran (4-5 zile), care este adesea folosit la prepararea alburilor sau uleiul de mac (5-7 zile).
Pentru a-ti simplifica munca, opteaza sa pictezi substraturile in culori de ulei cu uscare rapida. Un exemplu bun sunt culorile de ulei Graduate Daler Rowney, care se usuca rapid.
Ud peste ud (“Wet-on-wet”)
Tehnica ud peste ud, cunoscuta si ca “Alla Prima” sau “Wet-on-wet” presupune sa aplici culoare pe o suprafata umeda, fara ca straturile anterioare de culoare sa se usuce complet. Avantajul acestei tehnici este ca picturile pot fi finalizate intr-o singura sedinta.
Aceasta tehnica difera de metodele traditionale ce permit fiecarui strat sa se usuce inainte de a aplica mai multa culoare. Tehnica de wet-on-wet este de preferat atunci cand doresti sa pictezi rapid si vrei sa amesteci straturile de culoare direct pe panza.
Tehnica de ud peste ud se foloseste, in mod special, atunci cand vrei sa surprinzi un peisaj intr-un anumit moment al zilei si esti nevoit sa lucrezi rapid. Vincent van Gogh si Claude Monet au folosit intens aceasta tehnica in lucrarile lor.
Amestecare (“Blending”)
Tehnica “Blending” este una dintre cele mai simple metode de aplicare a culorilor ulei. Asa cum sugereaza si numele, tehnica de amestecare presupune amestecarea usoara a doua culori umede. Amestecarea culorilor ii ajuta pe incepatori sa creeze picturi realiste, cu treceri netede intre tonuri.
Tehnica de blending este eficienta si are rezultate frumoase atunci cand este folosita cu moderatie. Un amestec prea mare de culori poate crea o atmosfera nerealista, lipsita de rafinament.
Subvopsire (“Underpainting”)
Daca nu ai mai pictat in culori ulei, o panza goala te poate descuraja deoarece nu stii de unde sa incepi sa aplici culoare. Tehnica de Underpainting este de un real ajutor in acest caz deoarece actioneaza ca un “ghid” al locului in care doresti sa pictezi.
Pentru a folosi aceasta tehnica, va trebui sa realizezi o schita aproximativa a compozitiei tale, mai apoi sa aplici un strat subtire de culoare si sa blochezi astfel locul. Procedand astfel, vei avea o “harta” a compozitiei si iti va fi mai usor sa realizezi lucrarea.
Glasiul (“Glazing”)
Vitrarea sau glasiul este o tehnica populara in pictura in ulei, ce consta in a aplica straturi subtiri si transparente de culoare deasupra unui strat de baza opac uscat. Pe masura ce aplici un strat nou de culoare, acesta schimba nuanta stratului anterior, iar aspectul final este lucios.
Tehnica de glazing ajuta la crearea unui aspect multidimensional. Pentru ca aceasta tehnica sa aiba rezultate frumoase, va trebui sa creezi mai intai o baza monocroma folosind culori opace si mai apoi, vei construi incet straturile transparente de glazura de deasupra. Deoarece trebuie sa astepti ca fiecare strat sa se usuce complet, tehnica de glazing este o metoda laborioasa de pictura. In acest caz, timpul de uscare al picturii ulei este mai indelungat.
Speram ca tehnicile ilustrate si sfaturile nostre te vor ajuta sa patrunzi in lumea culorilor ulei. Impartaseste cu noi rezultatul muncii tale si spune-ne care este tehnica ta preferata de lucru.