Acest website foloseste cookie-uri. Continuarea navigarii pe acest site implica acceptarea lor de catre dumneavoastra.
Ai intrebari?

Pictura in ulei: 3 tehnici de baza

Publicat: 2017-02-03 09:34:33
Categorie: How-to

Pictura in ulei iti ofera o flexibilitate aparte, care iti permite sa suprapui straturi de culoare pentru a obtine efecte de transparenta, luminozitate, volum sau umbre. Totusi, este important sa intelegi cum interactioneaza aceste straturi intre ele si cum afecteaza aspectul final al lucrarii.

Regula

Gras peste slab („Fat Over Lean”)

Una dintre cele mai cunoscute reguli in pictura in ulei consta in aplicarea stratului de culoare gras peste stratul de culoare mai putin gras, adica cu un continut mai mic de ulei.

Practic vorbind, cu cat stratul de culoare contine mai mult ulei, cu atat este mai gras. La polul opus, culoarea amestecata cu solvent (terebentina, diluant inodor) este mai putin grasa.

Un strat cu un continut mai mare de ulei este mai flexibil si nu este predispus sa crape odata cu uscarea. Daca un strat mai putin flexibil (cu un continut mai redus de ulei) este aplicat deasupra unui strat flexibil (gras, cu un continut mai mare de ulei), stratul de deasupra este mult mai vulnerabil la crapaturi, pentru ca stratul de dedesubt se contracta prin uscare.

Asigura-te ca aplici aceasta regula daca pictezi in straturi si te vei bucura de:

- Aderenta optima intre straturile de culoare
- Evitarea aparitiei crapaturilor

Ca sa obtii un strat de culoare flexibil, poti folosi uleiuri (opteaza pentru uleiuri cu timp de uscare mai scurt, precum uleiul de in fiert) sau medii pentru pictura, care nu mai necesita adaugarea suplimentara de ulei (spre exemplu, Liquin Original Winsor & Newton sau Oilyn Maimeri).

Regula

Gros peste subtire („Thick Over Thin”)

Daca optezi sa pictezi in tuse de culoare groase si pastoase (tehnica impasto), aplica straturile groase de culoare peste cele subtiri. Un strat de culoare mai subtire se usuca mai repede fata de un strat de culoare mai gros.

Daca un strat de culoare subtire este aplicat peste un strat gros, acesta poate sa crape atunci cand stratul de dedesubt se usuca datorita miscarilor de contractie.

Regula

Lent peste rapid („Slow-drying Over Fast-drying”)

Alege sa aplici mai intai straturile de culoare cu uscare mai rapida si deasupra lor, straturile de culoare cu uscare mai lenta. Altfel, in procesul de uscare, straturile de culoare se contracta si aceste miscari pot duce la aparitia crapaturilor in straturile superioare, care sunt deja uscate.

Este util sa retii ca timpul de uscare al culorilor difera in functie de natura pigmentului si liantului (uleiul in care este dispersat pigmentul). Unii pigmenti se usuca mai repede (umbra arsa, siena naturala, galben cobalt etc.) decat altii (rosu cadmiu, rosu quinacridone, negru ivoriu, alb de titan etc.). Uleiul de in oxideaza mai repede (2-5 zile) decat uleiul de sofran (4-5 zile), care este adesea folosit la prepararea alburilor sau uleiul de mac (5-7 zile). Afla mai multe detalii in articolul 5 factori care influenteaza timpul de uscare al culorilor de pictura.

Pentru a-ti simplifica munca, opteaza sa pictezi substraturile in culori de ulei cu uscare rapida. Un exemplu bun sunt culorile de ulei Griffin Winsor & Newton, care se usuca la atingere in aproape 24 de ore si in profunzime in 3-6 luni.

Vizioneaza aceasta demonstratie a celor mai importante 3 reguli ale picturii in ulei. Click pe butonul CC in player pentru subtitrare in limba romana.

Asteptam comentariile si intrebarile tale mai jos sau pe pagina de Facebook.