Recenzie hartie acuarela Langton Prestige de Sergiu Man
Sergiu Man duce pasiunea pentru pictura in acuarela la un nivel avansat si te invata cum sa alegi o hartie de calitate pentru lucrarile tale. Urmareste sfaturile lui Sergiu si afla de ce prefera hartia Langton Prestige, marca Daler Rowney.
Rolul suportului in pictura
Suportul de lucru in arta reprezinta fundatia oricarei lucrari. In experienta mea de aproximativ 5 ani, am ajuns la concluzia aceasta de prea multe ori – nu conteaza cat de buna e culoarea pe care o folosesti sau cat de bine controlezi instrumentul de lucru: daca nu folosesti suprafata ideala pentru ceea ce incerci sa obtii, rezultatele vor fi sub asteptari.
Vorbind strict de tehnica acuarelei, majoritatea artistilor de la care m-am inspirat si la care ma raportez impartasesc aceeasi opinie – in acuarela, mai mult decat in cazul oricarei alte tehnici de lucru, hartia profesionala este esentiala.
Ce inseamna hartie profesionala de acuarela?
Continut 100% bumbac, fara acid, tratata cu gelatina sau amidon pentru a face fibrele usor impermeabile, astfel culoarea sta la suprafata hartiei si nu intra in profunzime. O hartie profesionala pentru acuarele nu are tratamente de inalbire artificiala sau fortata care ar putea afecta proprietatile sale de conservare. Bumbacul, spre deosebire de celuloza nu are nevoie de un tratament specific, avand un pH neutru. Dezavantajul principal al acestui tip de hartie este costul.
Alternativa mai ieftina, hartia din celuloza, poate fi tratata pentru a fi utilizata cu tehnici ude, insa rezultatele nu vor fi la fel de bune: culorile nu se usuca uniform cauzand „infloriri” (blooms) si nici nu vor fi la fel de vibrante, este mai greu sa lucrezi controlat deoarece straturile initiale vor avea tendinta sa se ridice, iar hartia se va usca cu o curba mai evidenta. Exista numeroase brand-uri de hartie profesionala pe piata, insa dupa ce le-am testat pe toate am ajuns la concluzia ca, pentru tehnicile si nevoile mele de lucru, hartia The Langton Prestige este ideala.
De ce The Langton Prestige?
Hartia Langton Prestige, 100% bumbac, este tratata doar la exterior cu gelatina (deci nu este vegana), nu in profunzime, ceea ce rezulta ca hartia va avea o tendinta naturala sa se indoaie. Atunci cand folosim multa apa, fibrele de bumbac din componenta hartiei se extind, aspect ce cauzeaza indoirea hartiei, insa din fericire aceasta caracteristica este usor de corectat prin lipirea hartiei pe o suprafata rigida si impermeabila, cu o banda profesionala (Lukas). Gramajul hartiei, de 300 de grame, este ideala pentru tehnici ude.
Ca orice alta hartie profesionala, hartia Langton Prestige vine in trei versiuni: presata la cald (cea mai fina), presata la rece (granulatie fina), si texturata. Am utilizat cu succes toate cele trei versiuni. Hartia presata la cald o recomand nu doar pentru acuarela care necesita mult detaliu si un control precis asupra tehnicii, ci si celor care doresc sa experimenteze tehnica creioanelor colorate cu solvent, dar si lucrari elaborate de grafica, opinii sustinute de artistii Alexandra Zeres si Alexandru Simota.
Hartia texturata este alegerea mea pentru portret, granulatia ei puternica descurajeaza inflorirea tuselor de vopsea si faciliteaza obtinerea de texturi organice si naturale. In cadrul testelor de mai jos, am folosit hartie presata la rece de 300 de grame, care s-a comportat exemplar din toate punctele de vedere, raportat la tehnica si la nevoile mele artistice.
Hartia presata la rece este cea mai recomandata pentru toate categoriile de artisti, indiferent de nivelul de experienta ori subiectul abordat. Aceste teste sunt menite sa va ofere cativa indicatori vizuali concreti, insa nimic nu va putea sa inlocuiasca experienta ta personala cu fiecare dintre hartiile analizate.
Datorita tipului de tratament folosit, hartia Langton Prestige se usuca mult mai lent de vreme ce hartia retine umiditatea in exterior. Comparativ cu Arches (9-10 minute) si Fabriano Artistico (7-8 minute), hartia The Langton Prestige se usuca in aproximativ 13-14 minute atunci cand este saturata de apa.
Aceasta este experienta mea personala, insa conditiile in care lucrezi, precum temperatura ambientala sau umiditatea atmosferica pot influenta rezultatul. Culorile insa se usuca uniform si raman vibrante la suprafata. Daca hartia absoarbe culoare aceasta devine mai palida in timpul uscarii. Pentru a-mi putea forma o opinie concreta legata de aceasta hartie am supus-o la o serie de teste in care am avut in vedere diverse caracteristici la care ma raportez atunci cand lucrez in acuarela:
Dispersia pigmentului. (wet into wet)
Difuziunea pigmentului (gradient).
Stratificarea pigmentului. (layering)
Ridicarea de pe hartie a pigmentilor care pateaza puternic. (lifting)
Aspectul granulatiei pe hartiei. (granulation)
Aspectul unei tuse fine pe hartie. (wash)
Textura atunci cand lucrez cu vopsea concentrata (dry brushing).
Ridicarea de pe hartie a pigmentilor care nu pateaza.
Pentru fiecare test am folosit acuarele „handmade”, mixate de mine pe o paleta de sticla.
(Testul 1 si 5: Caput Mortuum PR. 101, Testul 2 si 8: Ultramarine PB. 29, Testul 3: Benzo Orange PO. 36, Testul 4: Phtalo Green PG 7, Testul 6: Quinacridone Rose PV 19, Testul 7: Burnt Sienna PBr. 7).
In primul test am folosit o culoare cu doua tipuri de particule de pigment: cele mai intunecate, mai grele, se asaza in textura hartie si stagneaza (granulatie), in timp ce pigmentul fin ocru rosiatic, se disperseaza cu usurinta. Am fost interesat in acest caz de cum favorizeaza hartia dispersia culorii pe suprafata, rezultatul fiind extraordinar.
In al doilea test am folosit tot o culoare ce granuleaza, albastru ultramarin, fiind interesat de cat de usor pot sa creez o tranzitie organica spre culoarea alba a hartie – insa din cauza faptului ca hartia favorizeaza miscarea culorii asa cum arata testul 1 nu am putut difuza pigmentul complet.
In al treilea test am folosit un pigment semi-transparent diluat cu multa apa. Am aplicat straturi succesive pentru a observa cat de usor adera culoarea si cat de puternic este tratamentul cu gelatina. Un tratament puternic favorizeaza ridicarea culorii de pe hartie.
In al patrulea test am folosit un verde phtalo pe care l-am ridicat cu o pensula sintetica cu fir rigid. Asa cum m-am asteptat, am putut estompa culoarea dar nu sa revin la albul natural al hartiei. Inflorirea acestei tuse s-a datorat benzii de mascare care s-a dezlipit in timpul testului si a cauzat apa sa se adune la marginea hartiei, nu din cauza uscarii neuniforme a culorii.
In al cincilea test am folosit acelasi Caput Mortuum din primul test, o culoare ce granuleaza puternic pentru a observa textura hartiei si cum influenteaza aceasta uscarea culorilor cu particule de pigment grele.
In al saselea test am aplicat o tusa uniform de Quinacridone Rose – am urmarit ca aceasta culoare sa se usuce complet uniform, fara diferente de intensitate, textura sau inflorituri, ceea ce s-a si intamplat.
In al saptelea test prin tehnica „dry brushing” am dorit sa scot din nou textura hartiei in evidenta. Am constatat ca spre deosebire de alte hartii, textura The Langton Prestige este mult mai subtila. insa acest aspect este usor corectabil folosind „spatele” hartiei, textura fiind similara cu Arches.
In ultimul test am dorit sa ridic un pigment albastru ultramarin in speranta ca voi ajunge cat mai aproape de albul natural al hartiei, rezultatul fiind multumitor, dar nu extraordinar.
Pentru ca acest test sa aiba mai mult sens, iti propun sa privim analiza a alte doua tipuri foarte populare de hartie existente pe piata: Arches si Fabriano Artistico.
Am folosit aceleasi culori mixate pentru primul test, iar toate testele au fost realizate simultan, pe hartie de 300 de grame, presata la rece.
Nu o sa ma opresc asupra fiecarui test in parte, ci doar la principalele diferente intre hartii.
Test hartie acuarela Arches
Dispersia pigmentului a fost deficitara, in comparatie cu Langton Prestige, insa am putut sa difuzez tusa pana aproape de albul hartiei. Din cauza faptului ca Arches are un tratament exterior mai slab (tot cu gelatina, deci nu vegan), culorile sunt absorbite in profunzime si nu par la fel de vibrante.
Culorile se ridica mult mai greu in concluzie, asa cum putem observa din testul 4 unde pigmentul verde se incapataneaza sa ramana pe suprafata, insa lucrul in multe straturi succesive de culoare este ideal pe aceasta hartie. Textura insa este superioara, mai evidenta decat in cazul The Langton Prestige asa cum putem observa din testele 5 si 7.
Observatie: La unele dintre culorile folosite am observat ca in timpul uscarii apar puncte albe, ca si cum nu am acoperit uniform suprafata. Am intalnit de mai multe ori in experienta mea cu Arches aceasta situatie – punctele vor disparea daca le acoperim cu cel putin 2-3 straturi de culoare (explicatia avand legatura cu tratamentul exterior al hartiei), insa nu fiecare artist prefera sa lucreze in multe straturi.
Pe scurt: culori mai putin vibrante, vopsea mai usor de controlat, faciliteaza lucrul in straturi, textura mai buna, timp mai scurt de uscare.
Test hartie acuarela Fabriano Artistico
Atunci cand am folosit hartie Fabriano Artistico, dispersia pigmentului a fost superficiala, mai slaba decat in ambele cazuri anterioare. Difuziunea pigmentului nu este uniforma – se observa stagiile in care le-am realizat din cauza ca hartia nu favorizeaza distributia pigmentului, iar culoarea se usuca mai repede.
Insa culoarea este mai vibranta decat in cazul Arches si Langton Prestige, foarte evident in cazul Phtalo Green si Quinacridone Rose. Tratamentul exterior al hartiei este vegetal (vegan), culorile se asaza aproape complet pe suprafata, insa din aceasta cauza lucrul in multe straturi este descurajat din cauza tendintei de ridicare a straturilor de baza, astfel culoarea nu va parea la fel de puternica, asa cum putem observa in testul 3.
Cele doua teste de ridicare a culorii de pe hartie vin sa confirme aceasta idee – ridicarea verdelui este net superioara, iar in cazul albastrului am ajuns aproape de culoare naturala a hartiei. Insa hartia nu suporta multe corecturi, deci nu incurajez abuzul acestei tehnici. Textura hartiei insa nu m-a convins – are un aspect mecanic, repetitiv, nenatural ceea ce distrage ochiul in mod neplacut.
Observatie: Din cauza timpului scurt de uscare, am observat in cazul mai multor culori ca ele nu s-au uscat complet uniform, au inflorit pe alocuri, iar rozul are sectiuni mai inchise. De asemenea, desi am fixat-o pe toate laturile cu banda, hartia nu s-a uscat complet plata.
Pe scurt: culori vibrante care se ridica usor de pe hartie, textura mecanica, dar vopseaua este foarte usor de controlat si corectat. Timp foarte scurt de uscare. O recomand incepatorilor care nu sunt obisnuiti sa lucreze pe hartie profesionala sau in multe straturi.
Sper ca aceste aprecieri sa iti fie de folos in alegerea hartiei perfecte pentru nevoile tale!