Cele mai recente articole Diverse Tehnici si materiale arta

Ghid complet tehnici de gravura13 min read

Jun 24, 2022 10 min

Ghid complet tehnici de gravura13 min read

Reading Time: 10 minutes

Ghid complet tehnici de gravura

Gravura este disciplina artistica prin care imprimi pe hartie o imagine realizata pe o suprafata rigida (linoleum, lemn, metal, piatra) prin diverse tehnici. In functie de suprafata pe care se realizeaza imaginea de imprimat si tehnica de gravura, se folosesc diverse procedee mecanice (scobit, zgariat), realizate cu daltite de gravura speciale. Placa se acopera cu cerneala pentru gravura si apoi desenul se imprima pe hartie, dupa ce trece prin presa de gravura.

Gravura este una dintre cele mai vechi si mai importante tehnici de tipar. In trecut, gravura era una dintre cele mai importante metode prin care se realizau harti, carti, documente si alte lucrari cu valoare artistica. Astazi, gravura traditionala continua sa fie practicata ca disciplina de studiu in facultatile de arta grafica sau ateliere de creatie. De asemenea, linogravura – tehnica de gravura in linoleum, a capatat popularitate ca activitate creativa usor de realizat si acasa, de catre incepatori.

harta gravura

Tehnici de gravura

De regula, gravura destinata imprimarii pe hartie se realizeaza fie prin tipar inalt (gravura in relief), fie prin tipar adanc (intaglio) sau tipar plan (litografia).

Tehnici de gravura – tipar inalt

Tiparul inalt este cea mai veche tehnica de gravura si presupune scobirea imaginii in linoleum (linogravura) sau bloc de lemn (xilogravura). Ce ramane reprezinta formele si liniile pozitive ale imaginii. Dupa ce imaginea a fost complet scobita, se aplica un strat subtire si uniform de cerneala cu ajutorul unei role. Apoi se realizeaza imprimarea pe hartie, prin presare.

Linogravura este o metoda de reproducere si multiplicare pe hartie a unui desen realizat intr-o placa de linoleum. Linogravura este o tehnica grafica in care modelul se sapa cu daltita in linoleum, se acopera cu cerneala tipografica si apoi se trece prin presa de gravura pentru a imprima modelul pe hartia de gravura. Culorile de gravura sau cerneala tipografica folosita pot fi pe baza de apa (solubile in apa, se curata usor cu apa, uscare rapida) sau pe baza de ulei de in (solubile in solvent, uscare mai lenta).

Culorile de gravura se aplica uniform, intr-un strat fin cu rola din cauciuc. Motivul realizat pe placa de linoleum se imprima pe hartie prin presare, la presa de gravura (maxim de precizie) sau prin apasare cu degetele (ca in cazul stampilelor de tip craft).

Xilogravura este o tehnica de gravura care consta in gravarea unui desen pe o bucata dreapta de lemn. Xilogravura este o tehnica de imprimare in care folosesti lemnul precum o stampila. Ca si in cazul gravurii in linoleum – linogravura, suprafata scobita a lemnului se acopera cu un strat de cerneala pentru gravura cu ajutorul unei role de cauciuc. Peste aceasta se aseaza hartia pe care se va imprima desenul, care se transfera prin aplicarea unei presiuni constante in presa de gravura. Lemnul este recomandat in cazul tirajelor mai mari, pastreaza precizia detaliilor imprimate, fiind mai rezistent la presiune comparativ cu linoleul.

tehnici de gravura

Tehnici de gravura – tipar adanc

Tiparul adanc este cunoscut si sub denumirea de intaglio, termen italian care se traduce prin incizie. Prin aceasta tehnica de gravura, imaginea este incizata intr-o placa de metal (zinc, cupru, aluminiu). Partea incizata va retine cerneala si astfel reprezinta negativul imaginii pe hartie. 

Gravarea negativului se realizeaza mecanic (engraving), cu ajutorul unor dalti de gravura speciale sau chimic (etching), cu ajutorul unor solutii acide, fie printr-o combinatie a celor doua. Peste negativ se aplica cerneala tipografica si apoi hartia pe suprafata careia se va imprima imaginea, care poarta numele de stampa si reprezinta pozitivul gravurii. Imprimarea imaginii se realizeaza tot prin aplicarea unei presiuni constante, cu ajutorul unei prese de gravura.

Gravura traditionala (engraving)

Dezvoltata pentru prima data in Evul Mediu, gravura este cea mai veche si mai comuna dintre tehnicile de intaglio. Procesul meticulos implica taierea unui design intr-o placa de metal folosind un instrument numit burin sau ac de gravura.

Gravura este perfecta pentru redarea liniilor drepte si umbrire (prin hasurare si hasurare incrucisata). Cu toate acestea, crearea de imprimeuri elaborate cu curbe nu este o sarcina usoara. Pentru a face acest lucru, artistul trebuie sa intoarca placa in timp ce impinge burinul drept inainte.

Varful burinului este asemanator diamatului, permitand artistului sa obtina profunzime si tonalitate, variind cat de adanc este impins in placa de metal. Pe masura ce burinul este presat mai adanc, linia devine mai larga.

Punctul uscat (dry point, point seche) este o tehnica de gravura traditionala intaglio, in care imaginea se formeaza prin zgarieturi realizate cu un ac de gravura pe suprafata unei placi de metal (adesea cupru). Tehnica se foloseste pentru accente de tonalitate in gravuri aproape finalizate.

Tehnica varfului uscat produce de obicei printuri cu linii neregulate, moi, neclare. Acest lucru se datoreaza faptului ca semnele superficiale ale acului cu varf uscat de sub suprafata placii creeaza o creasta de metal ridicata si aspra numita bavura. Bavura retine cea mai mare parte a cernelii, mai degraba decat liniile ingropate.

Gravura cu acizi (etching) 

Spre deosebire de procesul de gravare traditionala, gravura cu acizi permite mai multa spontaneitate. O placa de metal este acoperita mai intai cu un strat subtire dintr-un amestec de bitum (asfalt), rezistent la acid, numita grund de gravura. Artistul foloseste apoi un ac de gravare pentru a realiza imaginea direct in grund. In cele din urma, placa este scufundata intr-o baie acida, care apoi „musca” liniile expuse. Cu cat placa este lasata mai mult in acid, cu atat metalul este “mancat” mai mult, rezultand linii mai adanci si mai intunecate. Aceste zone muscate de acid retin cerneala, ingropata sub suprafata placii, gata sa fie trecuta prin presa de gravare.

Acvatinta (aquaforte) este o tehnica de gravura cu acizi care produce efecte tonale prin utilizarea acidului. Imita desenul in tus si este folosita in special pentru a reda norii. Este utilizata pentru a crea efecte tonale mai degraba decat linii.

Mai intai, un strat fin de rasina sau bitum pentru gravura este aplicat pe placa. In continuare, artistul incalzeste placa de jos, ceea ce permite stratului de pulbere sa adere la metal. Aceste picaturi sunt rezistente la acizi si protejeaza design-ul de pe placa atunci cand este coborata in baia de acid. Acidul musca in gaurile minuscule ale stratului de acoperire, rezultand printuri cu campuri minuscule punctate de cerneala – perfecte pentru a obtine sectiuni tonale mari.

Mezzotinta – este un proces monocrom din familia intaglio. A fost primul proces de imprimare care a produs semi-tonuri fara a utiliza tehnici bazate pe linii sau puncte, cum ar fi hasurarea, hasurarea incrucisata sau linia. In mezzotinta, tonalitatea este obtinuta prin zgarierea unei placi de metal cu mii de puncte mici realizate cu un instrument metalic numit “rocker” (racleta).

Mezzotinta este cunoscuta pentru calitatea luxoasa a tonurilor sale: in primul rand, pentru ca o suprafata uniforma si aspra retine multa cerneala, permitand imprimarea culorilor solide si profunde; in al doilea rand pentru ca procesul de netezire a placii cu burin, slefuitor si racleta permite dezvoltarea gradatiilor fine de ton.

Tehnici de gravura – tipar plan

Litografia – este o procedura de gravura in care un desen realizat pe suprafata unei pietre este reprodus prin imprimarea pe hartie. Aceasta tehnica de gravura functioneaza pe principiul ca apa si uleiul nu se amesteca. „Placa” litografica este in mod traditional o bucata de piatra, in general de calcar. Modelul se realizeaza pe piatra folosind un mediu pe baza de ulei sau ceara. Modelul poate fi desenat sau transferat dintr-o imagine fotografica (folosindu-se din nou un mediu pe baza de grasime).

daltite gravura

Pe piatra se adauga guma arabica si apa, care nu se amesteca cu grasimea de la suprafata. Apoi piatra se umezeste cu apa, care va respinge grasimea si va sta doar pe zonele acoperite in solutia de guma arabica. Cand piatra este acoperita cu cerneluri pe baza de ulei folosind o rola, cerneala va adera numai la zonele grase, deoarece nu se va amesteca cu apa. Piatra este apoi asezata pe o presa cu hartie pusa peste imagine si se face o amprenta.

Litografia este un mediu de imprimare versatil prin care se pot obtine multe efecte, de la spalari subtiri precum acuarele pana la linii ascutite asemanatoare creionului.

Materiale necesare pentru gravura

In functie de tehnica, sunt necesare diverse materiale pentru gravura.

Hartie gravura este diferita de hartia obisnuita pentru pictura sau desen. Hartia pentru gravura este foarte rezistenta si are un grad de absorbtie optim al culorilor. Reda cu maxima precizie detaliile si culorile. De regula, o hartie gravura de calitate nu ingalbeneste in timp si isi pastreaza structura.

Poti folosi si hartie obisnuita, insa nu vei obtine rezultatele dorite. Hartia speciala pentru gravura are o capacitate mare de a retine cerneala, este fabricata din celuloza sau bumbac. Hartia confectionata din 100% bumbac, precum hartia gravura Tiepolo Fabriano, are proprietati excelente de conservare.

In mod traditional, inainte de imprimare, hartia de gravura este umezita, apoi excesul este absorbit intre coli de hartie de filtru. Hartia pentru gravura are astfel suficienta elasticitate pentru o imprimare de succes. Cand trece prin presa, hartia este stransa in crapaturile gravate de pe placa cu cerneala si preia cerneala din ea.

materiale gravura

Unelte gravura – pentru a realiza diferite desene si modele pe diverse materiale, vei avea nevoie de dalti pentru gravura, burin, racleta, ruleta si trafalet din cauciuc. Cele mai utilizare unelte pentru gravura sunt daltitele pentru gravura si acul pentru gravura, numit burin, cu ajutorul caruia realizezi linii fine si forme gravate specifice tiparului adanc.

Instrumentele pentru gravura profesionale Pfeil sunt confectionate in Elvetia din materiale de calitate superioara, cu lama extrem de bine ascutita din otel temperat, extrem de bine finisate. Manerul scurt, mai ales cel cu forma ergonomica de ciuperca, te ajuta sa manuiesti cu precizie instrumentul de gravura.

Culorile pentru gravura se aleg in functie de tehnica: tipar inalt (relief) sau gravura traditionala (intaglio).

Pentru tehnici de tipar inalt, poti alege intre culori de linogravura pe baza de apa sau culori de linogravura pe baza de ulei.

Unele dintre cernelurile pe baza de ulei sunt solubile cu apa (se indeparteaza doar cu apa si sapun, fara solvent), ceea ce este cu adevarat util pentru curatare. Cernelurile pentru gravura in relief sunt usor lipicioase pentru a ajuta cerneala sa adere atat la suprafata blocului de pe care tiparesti, cat si la suprafata pe care imprimi. Cerneala pentru linogravura este are de regula o consistenta care permite stratificarea culorilor.

Culorile de gravura se pot amesteca inainte de imprimare sau se pot amesteca in procesul de imprimare cand suprapui mai multe straturi, daca lucrezi cu nuante transparente. Culorile opace acopera orice culoare de dedesubt si nu influenteaza aspectul culorii aplicate deasupra.

De obicei, in linogravura, artistul intinde culoarea pana cand rola este incarcata cu cerneala si este uniform raspandita pe suprafata de lucru. Se recomanda sa aplici mai multe straturi subtiri de cerneala, decat o singura aplicare groasa de cerneala, deoarece exista riscul sa o aplici neuniform. In cazul culorilor de gravura pe baza de ulei, adauga cateva picaturi de sicativ de cobalt sau mangan ca sa grabesti uscarea cernelii.

Mediul de gravura System 3 te ajuta sa transformi rapid orice culoare acrilica in culoare pentru gravura. Modifica aderenta culorii si astfel devine potrivita pentru imprimarea in relief.

Cerneala de gravura pentru tehnici de tipar adanc (etching ink) are la baza ulei de in. Exista insa si alternative de cerneala pe baza de ulei solubila in apa (se indeparteaza doar cu apa si sapun, fara solvent), ceea ce este cu adevarat util pentru curatare.  Daca doresti sa grabesti timpul de uscare al culorilor de gravura, amesteca-le cu o cantitate mica de sicativ de cobalt sau mangan.

Medii pentru gravura

Vernisul clasic pentru gravura este  fabricat din bitum lichid, ceara de albine si negru de fum. Se aplica pe placa de gravura in strat uniform folosind o bucata de tafta (sau cu o pensula cu perii foarte fini). Dupa uscare, placa va fi pregatita pentru a fi gravata si ulterior scufundata in solutia acida. Poate fi diluat cu distilat de petrol (esenta de petrol sau white spirit).

Sicativul de cobalt sau mangan scurteaza considerabil timpul de uscare al culorilor de ulei. Lichid, folosit in cantitati mici, nu modifica aspectul sau vascozitatea culorilor. Folosit in cantitati mari, reduce consistenta culorilor si rezistenta stratului de culoare si putere de colorare.

Diluant puternic pentru cerneala de gravura serveste ca diluant pentru cerneala de calcografie fara a-i reduce vascozitatea. Nu prezinta nici un pericol pentru cel ce intra in contact cu el. Are un usor miros specific.

Suprafata de gravura

Suprafata pe care realizezi desenul de imprimat pe hartie variaza in functie de tehnica:

  • linoleum pentru linogravura;
  • lemn pentru xilogravura;
  • placi din metal (zinc, cupru, fier, aluminiu) pentru gravura traditionala;
  • piatra pentru litogravura.

Linoleum gravura

Linoleul este cea mai utilizata suprafata pentru tehnica de gravura in relief, fiind potrivita pentru incepatori. Cu cat materialul pe care il utilizezi  pentru imprimarea in relief este mai moale, cu atat va fi mai usor de taiat, dar liniile de taiere vor fi mai puțin clare. Poti sa experimentezi cu diferite materiale si sa descoperi care material se potriveste cel mai bine stilului tau de lucru.

Ca alternativa la linoleum, poti sa folosesti plansa gravura din silicon. Este mai moale, foarte flexibila, usor de gravat si imprimat. Plansa din silicon se recomanda in special pentru uz scolar, pentru exersarea tehnicii de linogravura sau xilogravura.

Foi de metal (cupru sau zinc) – iti permit o tiparire precisa si controlata. Placile de metal necesita o incizie blanda, cu ajutorul unui instrument special, ascutit.

placi gravura

Presa de gravura

Pentru imprimarea cu precizie a desenului incizat atat pe placi de metal cat si linoleum, trebuie folosita presa pentru gravura. Presa pentru gravura include o rola grea din metal, care aluneca peste un pat metalic, fiind actionata manual prin rotirea unui maner. Distanta dintre rola si patul metalic poate fi reglata in functie de presiunea de care ai nevoie pentru imprimare.

Presele de gravura functioneaza bine pentru imprimarea in relief atata timp cat ai o presiune constanta. Presiunea poate fi calculata initial prin plasarea unei foi de linoleum pe pat si ajustand presa astfel incat rola sa se aseze perfect pe linoleum. Va trebui sa faci cateva imprimari de test pentru a te asigura ca presiunea nu face ca materialul sa alunece in timpul imprimarii sau ca presiunea este suficienta pentru a contact optim intre cerneala si hartie.

presa gravura

Importanta tehnicilor de gravura si impactul gravurii asupra tiparului pot fi cu greu subestimate. Desi astazi nu mai sunt atat de folosite, tehnicile de gravura au fost folosite intens de artisti renumiti precum Rembrandt van Rijn, George Baxter si Jost Amman. Chiar daca in prezent exista metode moderne de gravura, ar fi pacat ca tehnicile traditionale de gravura sa dispara.

Your email address will not be published. Required fields are marked *